Wortelpuntontsteking in Tilburg laten behandelen

Een van de meest pijnlijke aandoeningen aan uw gebit is een wortelpuntontsteking. Deze ontsteking ontstaat vaak aan de punt van de wortel van een tand of kies in uw gebit. Zoals de naam van deze ontsteking al doet vermoeden, raakt de wortelpunt van een tand of kies ontstoken. Dit is echter geen ontsteking die van de een op de andere dag zal ontstaan. Vaak speelt een dergelijke ontsteking al minimaal een paar maanden tot zelfs een aantal jaren voor u dit ook daadwerkelijk zult voelen. De pijn van de ontsteking is echter vaak zo groot dat een directe behandeling voor de wortelpuntontsteking in Tilburg noodzakelijk is.

Het ontstaan van een wortelpuntontsteking

Elke tand en kies in uw gebit bevat binnenin levend weefsel, wat ook wel bekend staat als de pulpa van uw tand of kies. In dit weefsel bevinden zich zenuwen, bloedvaten en bindweefsel. Vanuit het kaakbot lopen verschillende zenuwen, bloedvaten en voedingskanaaltjes de wortel van uw tand of kies in via de wortelpunt, ook wel apex genoemd.

De ontsteking aan dit wortelpunt is vaak het gevolg van een infectie met bacteriën, wat over het algemeen begint met een gaatje in uw tand of kies. Alleen al om deze reden is het raadzaam eens per half jaar of jaarlijks een bezoek aan de tandarts te brengen. Een gaatje in uw tand of kies is het gevolg van suikers, die het glazuur op uw tanden en kiezen aantasten. Wanneer dit gaatje doorzet zal er een groter gat ontstaan in de onderliggende laag; de dentine. Vanuit deze laag kunnen de bacteriën bij uw levend weefsel komen en daar het begin vormen van een ontsteking aan uw wortelpunt.

Wortelpuntontsteking in Tilburg behandelen

Vermoedt u last te hebben van een wortelpuntontsteking bij uw tand of kies, breng dan een bezoek aan de tandarts. Voor het verhelpen van wortelpuntontstekingen in Tilburg bent u bij ons aan het juiste adres!