Wanneer je last hebt van tandenknarsen weet je dat dit een erg vervelende aandoening is. Tandenknarsen wordt dan ook wel genoemd als één van de meest voorkomende slaapklachten in Nederland. Niet alleen zorgt het voor spierpijn in je kaken en zelfs hoofdpijn, ook kan het zeer schadelijke gevolgen hebben voor je gebit.

Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen dat wanneer je gedurende je slaap gemiddeld acht uur lang met flinke kracht je tanden op elkaar drukt en over elkaar schuift, dit gevolgen heeft voor je kiezen en tanden.

Maar hoe kun je tandenknarsen precies tegengaan? Er zijn veel methoden op het internet te vinden die zouden werken, maar een zeer effectieve manier om permanent van tandenknarsen af te komen is door middel van een botox behandeling.

Botox alleen voor rimpels?

Nu zul je wellicht even gek kijken wanneer je de term botox leest. Waarschijnlijk ken je de term voornamelijk uit de plastische chirurgie en om rimpels tegen te gaan. Dit klopt ook aangezien botox hier voornamelijk voor wordt gebruikt.

Het is echter belangrijk om de werking van botox op het lichaam te begrijpen. De werkende stof in botox wordt botulinetoxine genoemd. Deze stof zorgt ervoor dat zenuwen naar spiertjes worden lamgelegd. In het gezicht heeft dit als gevolg dat spieren die rimpels veroorzaken niet meer worden geactiveerd.

Botox tegen tandenknarsen

Bij het bestrijden van tandenknarsen wordt de botox echter aangebracht in de kaakspieren. Hierdoor zal de spier dus na de injectie ontspannen waardoor tandenknarsen flink wordt verminderd.

Voor mensen die kampen met flinke klachten ten gevolge van tandenknarsen is dit een zeer effectieve methode gebleken. Het enige nadeel van de behandeling is dat het effect slechts tijdelijk is. Hierdoor is de patiënt genoodzaakt om eens in de zoveel maanden terug te komen voor een nieuwe behandeling. Het verschilt per patiënt hoe lang deze periode is.

Wil je meer informatie over een botox behandeling om tandenknarsen tegen te gaan, kijk dan op https://www.huisartskliniek.nl/behandelingen/medische-botox/botox-tegen-tandenknarsen